Σελίδες

Translate

Παρασκευή 17 Απριλίου 2015

Πληρώνει «ντούκου» τις επιδοτήσεις στους εφοπλιστές

Κάθε μήνα θα προκαταβάλλει το 30% για τις «άγονες γραμμές», με πρόσχημα την απληρωσιά των ναυτεργατών
Από παλιότερη κινητοποίηση των ναυτεργατικών σωματείων
Από παλιότερη κινητοποίηση των ναυτεργατικών σωματείων
Σε προσχέδιο νόμου, που έχει δοθεί σε δημόσια διαβούλευση από το υπουργείο Ναυτιλίας, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ συνδέει την καταβολή των μισθών στα πληρώματα των ακτοπλοϊκών πλοίων με το αν οι εταιρείες έχουν εισπράξει τις επιδοτήσεις από τις άγονες γραμμές! Με άλλα λόγια, η κυβέρνηση, ξεπερνώντας κάθε προηγούμενο, πάει να νομιμοποιήσει την αυθαιρεσία των εφοπλιστών, οι οποίοι έχουν φτάσει να παραβιάζουν ακόμα και το αυτονόητο δικαίωμα των ναυτεργατών που είναι να δουλεύουν και να πληρώνονται.
Το προσχέδιο έχει τίτλο «Επείγουσες ρυθμίσεις για την αντιμετώπιση της απλήρωτης ναυτικής εργασίας». Ο αναπληρωτής υπουργός Ναυτιλίας Θ. Δρίτσας, στη συνάντηση που είχε την Τετάρτη με τους ναυτιλιακούς συντάκτες, ισχυρίστηκε ότι με το νομοσχέδιο αυτό λύνεται το πρόβλημα της απλήρωτης εργασίας που κυριαρχεί στα πλοία της ακτοπλοΐας, με χαρακτηριστικότερα παραδείγματα αυτό της ΝΕΛ, που οφείλει μισθούς πάνω από έξι μήνες στα πληρώματα των πλοίων της και το δώρο Πάσχα, αλλά και της ΑΝΕΚ, που πληρώνει τους ναυτεργάτες με «έναντι».
Ομως η αλήθεια είναι τελείως διαφορετική. Συγκεκριμένα, στο άρθρο 5 προβλέπεται ότι θα καταβάλλεται στις εταιρείες κάθε μήνα προκαταβολή 30% του μηνιαίου μισθώματος του επόμενου μήνα προκειμένου να πληρώνουν τους μισθούς των ναυτεργατών!
Στο ίδιο νομοσχέδιο προβλέπεται ότι τα ποσά που οφείλουν οι εφοπλιστές από δεδουλευμένα στα πληρώματα και το ΝΑΤ όχι μόνο δεν είναι υποχρεωμένοι να τα καταβάλουν άμεσα αλλά προβλέπεται ρύθμιση για την καταβολή τους με χρονικό ορίζονται ως το τέλος τους χρόνου. Μάλιστα, δεν αναφέρεται ρητά καμία επίπτωση στη περίπτωση που οι εφοπλιστές παραβιάσουν τη ρύθμιση.
Την ίδια ώρα, βέβαια, παραμένουν στο ακέραιο όλες οι νομοθετικές ρυθμίσεις της προηγούμενης συγκυβέρνησης, όπως η δραστική μείωση των οργανικών συνθέσεων, η υπονόμευση των Συλλογικών Συμβάσεων με την προώθηση των ατομικών κλπ.
Να αποσυρθεί τώρα!
Στο κείμενο των παρατηρήσεων προς τον Θ. Δρίτσα που έστειλαν χτες τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία ΠΕΜΕΝ, ΣΤΕΦΕΝΣΩΝ, ΠΕΕΜΑΓΕΝ επισημαίνουν ότι όλη η φιλοσοφία του νομοσχεδίου είναι ραμμένη στη στρατηγική της ΕΕ και την απελευθέρωση της ακτοπλοΐας, δείχνοντας πως και αυτή η κυβέρνηση έχει «αυτόματο πιλότο» τα συμφέροντα των εφοπλιστών.
Ζητώντας την απόσυρση του νομοσχεδίου, τα σωματεία σημειώνουν, ανάμεσα σε άλλα, ότι αυτό «ξεπερνά την εργατική νομοθεσία που αφορά την άμεση καταβολή των δεδουλευμένων των ναυτεργατών, και καταφεύγει στη διαμόρφωση ενός κυκεώνα ρυθμίσεων, που κινείται στην κατεύθυνση ισχυροποίησης της θέσης του εφοπλιστικού κεφαλαίου, και σύμφωνα με την προπαγανδιστική τακτική της συγκυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ - ΑΝΕΛ επιχειρείται να εμφανιστεί με φιλολαϊκό μανδύα, ότι δηλαδή αποβλέπει στην αντιμετώπιση της απλήρωτης εργασίας, τη στιγμή που στην ουσία παρέχει νέα προνόμια και διευκολύνσεις στους εφοπλιστές».
Σε άλλο σημείο, τα σωματεία σχολιάζουν την προκλητική διευκόλυνση για τους εφοπλιστές που χρωστάνε μισθούς πολλών μηνών στους ναυτεργάτες και εισφορές στο ΝΑΤ. Το νομοσχέδιο, «αντί να τους υποχρεώνει στην άμεση καταβολή τους, τους δίνει την δυνατότητα ρύθμισης και μάλιστα με χρονική διάρκεια μέχρι 31/12/2015, και χωρίς να προβλέπει τι γίνεται σε περίπτωση που ο εφοπλιστής παραβιάσει τη ρύθμιση. Ετσι, ο εφοπλιστής μπορεί να κάνει μια ψευτορύθμιση και στη συνέχεια να την παραβιάσει χωρίς καμία συνέπεια, ενώ ναυτεργάτες και ΝΑΤ θα συνεχίσουν να παραμένουν απλήρωτοι».
Τα σωματεία απαιτούν την άμεση καταβολή των δεδουλευμένων στους ναυτεργάτες και των επιδομάτων στους μετεκπαιδευομένους, ενώ καταθέτουν το διεκδικητικό πλαίσιο που αφορά την κατάργηση των μνημονίων και δανειακών συμβάσεων, την υπεράσπιση των ΣΣΕ και ακτοπλοϊκές συγκοινωνίες που να υπηρετούν στις λαϊκές ανάγκες.
Θέμα οργανικών συνθέσεων
Στο μεταξύ, όπως επιβεβαίωσε ο Θ. Δρίτσας, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων με τους δανειστές βρίσκεται και η μείωση των οργανικών συνθέσεων των ακτοπλοϊκών πλοίων, στα επίπεδα των οργανικών συνθέσεων που έχουν διαμορφωθεί στα πλοία της γραμμής Ελλάδα - Ιταλία. Θυμίζουμε ότι, πριν από δύο χρόνια με υπουργικές αποφάσεις, πετάχτηκαν στην ανεργία 500 ναυτεργάτες από έξι πλοία της Αδριατικής (περίπου το 45%). Αντίστοιχο αίτημα για δραστική μείωση των οργανικών συνθέσεων έχουν θέσει και οι ακτοπλόοι εφοπλιστές.
Οπως ανέφερε ο Θ. Δρίτσας σε συνάντηση με τους ναυτιλιακούς συντάκτες, οι εκπρόσωποι των «τεχνικών κλιμακίων» ρώτησαν τα στελέχη του ΥΝΑ: «Τι έχετε κάνει ώστε να προσαρμοστεί η ακτοπλοΐα στο μοντέλο της Αδριατικής;» Αλλες πηγές του ΥΕΝ έλεγαν χτες ότι το θέμα της μείωσης των οργανικών συνθέσεων τέθηκε από τα «τεχνικά κλιμάκια» πριν από 10 μέρες σε συνάντηση που έγινε στον ΟΛΠ. Οπως ειπώθηκε, τα «τεχνικά κλιμάκια» προτείνουν «να μη συμπεριλαμβάνεται στην οργανική σύνθεση το ξενοδοχειακό προσωπικό, δηλαδή οι μάγειροι και οι καμαρότοι».

«Εις διπλούν» οι λαθροχειρίες της «Αυγής»
Δυο καραμπινάτες λαθροχειρίες σε βάρος του ΠΑΜΕ κάνει η χτεσινή «Αυγή». Στην πρώτη, η εφημερίδα του ΣΥΡΙΖΑ καμώνεται πως δεν καταλαβαίνει ποια είναι η θέση του ΠΑΜΕ για τα νομοθετήματα που λέει ότι θα φέρει η κυβέρνηση αναφορικά με τον κατώτατο μισθό και τις συλλογικές συμβάσεις. Ισχυρίζεται ότι στην παρέμβαση που έκαναν συνδικάτα και Ομοσπονδίες την Τετάρτη στο υπουργείο Εργασίας, από τη μια, κατήγγειλαν την κυβέρνηση ότι δε νομοθετεί το 751 κατώτατο μισθό και, από άλλη, ότι, ακόμα και αν νομοθετήσει η κυβέρνηση, δε θα το εφαρμόσουν οι εργοδότες.
Καταρχήν, άλλα είπαν οι συνδικαλιστές, άλλα γράφει η «Αυγή», νομίζοντας πως έτσι θα καλύψει την κυβέρνηση. Αυτό που κατήγγειλαν οι συνδικαλιστές ήταν ότι ακόμα και σήμερα, που θεωρητικά δεν έχουν καταργηθεί οι κλαδικές συμβάσεις, στην πλειοψηφία των περιπτώσεων η εργοδοσία «κάνει του κεφαλιού της» και δεν προσέρχεται καν στις διαπραγματεύσεις για την ανανέωσή τους. Αρα, τίποτε δεν εγγυάται στους εργαζόμενους ότι θα αλλάξει στάση αν προηγουμένως δεν πάρει τα ανάλογα «ανταλλάγματα» από την κυβέρνηση σε βάρος βέβαια των εργαζομένων.
Κατά τα άλλα, είναι φανερή η παρελκυστική τακτική που ακολουθεί η κυβέρνηση σε ό,τι αφορά τον κατώτατο μισθό, προφανώς για να κερδίσει χρόνο, καθώς τρεις μήνες τώρα νομοσχέδιο ακούμε και νομοσχέδιο δε βλέπουμε. Πλέον γίνεται κατανοητό στον καθένα ότι, ακόμα και αν έρθει τελικά ο νόμος για την αποκατάσταση του κατώτατου μισθού, θα απέχει πολύ ακόμα και από αυτά που έλεγε προεκλογικά η κυβέρνηση, αφού το νομοσχέδιο ετοιμάζεται σε συνεννόηση με τους εργοδότες, όπως ομολογεί στο ρεπορτάζ της η ίδια η «Αυγή».
Αλλά, ακόμα και αν γίνει νόμος η «σταδιακή» αποκατάσταση του κατώτατου μισθού, ποιος εργοδότης θα τον εφαρμόσει, όταν οι ελαστικές σχέσεις εργασίας και οι ατομικές συμβάσεις αφήνουν ορθάνοιχτα τα παράθυρα με «νόμιμο» τρόπο να παρακαμφθεί η νομοθεσία για τον κατώτερο μισθό; Αρα, να πού πρέπει να κατευθύνεται η πάλη των εργαζόμενων: Αποκατάσταση με νόμο τώρα του 751 ως βάση για τις συλλογικές διαπραγματεύσεις και παράλληλα κατάργηση όλου του αντεργατικού πλαισίου, κάτω από το οποίο στενάζει σήμερα η συντριπτική πλειοψηφία των εργαζόμενων.
Η δεύτερη λαθροχειρία, αφορά ένα σχόλιο της εφημερίδας με τον τίτλο «Διευκόλυνση στους εφοπλιστές βαφτίζει το ΠΑΜΕ την προστασία των εργαζομένων». Η «Αυγή» ζητάει τα ρέστα από τα ταξικά ναυτεργατικά σωματεία επειδή ανέδειξαν ότι το νομοσχέδιο για την απλήρωτη εργασία που έχει ετοιμάσει το υπουργείο Ναυτιλίας παρέχει νέα προνόμια για την κερδοφορία των εφοπλιστών.
Μάλιστα, η εφημερίδα του ΣΥΡΙΖΑ, για να «αποδείξει» ότι τα σωματεία κινούνται από εμπάθεια, εμφανίζει ως στοιχείο της «φιλεργατικής πολιτικής» της κυβέρνησης την απόφαση του αναπληρωτή υπουργού Ναυτιλίας Θ. Δρίτσα «να εντάξει σε καθεστώς προστασίας» τους 43 απλήρωτους ναυτεργάτες, πλήρωμα του πλοίου «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ», που είναι απλήρωτοι για οκτώ μήνες.
Η αλχημεία είναι πασιφανής. Η απόφαση του Θ. Δρίτσα για τους ναυτεργάτες του «ΠΑΝΑΓΙΑ ΤΗΝΟΥ» είναι απλά η εφαρμογή του νόμου 3816/2010 περί «εγκατάλειψης Ελλήνων ναυτικών σε λιμάνια της ημεδαπής». Ο νόμος αυτός έγινε κάτω από την πίεση του ναυτεργατικού κινήματος. Οσο για το νομοσχέδιο που παρουσίασε η κυβέρνηση, προβλέπει ότι για να πληρώνουν οι εταιρείες τους μισθούς των ναυτεργατών θα πρέπει να παίρνουν προκαταβολικά το 30% του ποσού της επιδότησης του επόμενου μήνα.
Δηλαδή, η κυβέρνηση όχι μόνο διατηρεί το αίσχος των επιδοτήσεων, το «ζεστό χρήμα» που εισπράττουν οι εφοπλιστές για τις λεγόμενες «άγονες γραμμές», αλλά δίνει το δικαίωμα στις εταιρείες να πληρώνουν τους μισθούς μόνο αν εισπράττουν την επιδότηση! Οσο για την ...«φερεγγυότητα» των εφοπλιστών, χαρακτηριστικό παράδειγμα είναι η ΝΕΛ. Κοντά 1,5 εκατομμύριο ευρώ της έδωσε η κυβέρνηση τον περασμένο μήνα από επιδοτήσεις, με την «συμφωνία» να πληρώσει τους πάνω από πάνω από 6 μήνες απλήρωτους ναυτεργάτες. Τι τους έδωσε; Ενα «έναντι» ...400 ευρώ!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου