Σελίδες

Translate

Κυριακή 12 Ιουνίου 2016

Με το βλέμμα στραμμένο στις πολύμορφες κρατικές ενισχύσεις

Διευρύνονται οι απαιτήσεις για πολύμορφες ενισχύσεις των μεγαλοεπιχειρηματιών στους διάφορους τομείς της οικονομίας, που είναι παράγοντας νέας αντιλαϊκής επιδρομής
«Ο νέος αναπτυξιακός νόμος είναι μόλις ένα από τα αναπτυξιακά εργαλεία στη διάθεση της πολιτείας. Χρειάζονται, όμως, ταυτόχρονα ενεργητικές και "έξυπνες" πολιτικές που θα ενθαρρύνουν μαζικά τις παραγωγικές επενδύσεις και θα συνεισφέρουν ταχύτερα στην οικονομική ανάκαμψη και στη μείωση της ανεργίας». Αυτό επισημαίνει ο ΣΕΒ, επικεντρώνοντας στην ανάγκη για παροχή «οριζόντιων κινήτρων» σε όλους τους ισχυρούς επιχειρηματικούς ομίλους, ανεξάρτητα από την ένταξή τους ή όχι στον «αναπτυξιακό νόμο».
Το μείγμα της αντιλαϊκής πολιτικής που προτείνεται από τον ΣΕΒ εστιάζει στο ζήτημα των φοροελαφρύνσεων επί των επιχειρηματικών κερδών,με περαιτέρω μειώσεις, μέχρις εκμηδενισμού του φόρου, στο όνομα της δημιουργίας νέων θέσεων απασχόλησης, με φορολογικές υπεραποσβέσεις για νέες επενδύσεις, με συμψηφισμούς τυχόν χασούρας από προηγούμενα έτη με τους φόρους επί των κερδών σε επόμενες χρήσεις, σε συνδυασμό με μια σειρά από διαρθρωτικές παρεμβάσεις. Σε δεύτερο πλάνο, βάζουν την άμεση κρατική επιδότηση, στο πλαίσιο βέβαια και των περιορισμένων δυνατοτήτων του αστικού κράτους στην τρέχουσα συγκυρία. Σε κάθε περίπτωση, τα σπασμένα φορτώνονται στους κρατικούς προϋπολογισμούς και βέβαια στις πλάτες των λαϊκών στρωμάτων...
Την ίδια ώρα, με αφορμή και τον υπό κατάθεση στη Βουλή νέο «αναπτυξιακό νόμο», γίνεται φανερή και η ενδοκαπιταλιστική διαπάλη γύρω από τον έλεγχο της επιχειρηματικής πίτας και των κερδών, ιδιαίτερα στους νευραλγικούς κλάδους της οικονομίας και της παραγωγής.
Ειδικότερα, και για την «αποφυγή δημιουργίας στρεβλώσεων στη λειτουργία της αγοράς», ο ΣΕΒ, μεταξύ άλλων, προτείνει:
  • Οι οριζόντιες πολιτικές (π.χ. για ταχύτερη αδειοδότηση, φορολογική σταθερότητα, καινοτομία, συμψηφισμό υποχρεώσεων κ.τ.λ.) πρέπει να«παραμείνουν εκτός αναπτυξιακού, διαφορετικά στρεβλώνουν την αγορά, δημιουργώντας ευνοϊκές ρυθμίσεις για όσους εντάσσονται».
  • Επισημαίνουν πως η ένταξη των στρατηγικών επενδύσεων στον «αναπτυξιακό νόμο» περιορίζει σημαντικά το εύρος εφαρμογής του καιδρα αποτρεπτικά για τομείς που παραδοσιακά υλοποιούν μεγάλες επενδύσεις (όπως Μεταλλουργία και Ενέργεια), ενώ, ταυτόχρονα, «αλλοιώνει τον ανταγωνισμό, καθώς οι ενταγμένες στρατηγικές επενδύσεις απολαμβάνουν τις επιτρεπόμενες ενισχύσεις, ενώ οι υπόλοιπες όχι». Σε αυτό το πλαίσιο, τονίζουν πως «στο βαθμό που οι στρατηγικές επενδύσεις προϋποθέτουν έγκριση από την ΕΕ, μπορούν να υποστηριχθούν εκτός αναπτυξιακού νόμου».
  • Οι κρατικές επιχορηγήσεις θα πρέπει να συνοδεύονται υποχρεωτικά από ασφαλιστικές δικλίδες ανάκτησης (π.χ. εκταμίευση βάσει οικονομικής απόδοσης και όχι βάσει δαπανών). Διαφορετικά, στρεβλώνεται ο ανταγωνισμός, καθώς κάποιοι αποκτούν ευνοϊκότερη πρόσβαση σε φθηνό χρήμα σε σχέση με άλλους.
  • «Η σύνδεση επένδυσης με θέσεις εργασίας έχει αποδειχτεί ατελέσφορη», αναφέρουν, καθώς «η επιδότηση της απασχόλησης δημιουργεί εστίες αδιαφάνειας και δεν λαμβάνει υπόψη τη δημιουργία προστιθέμενης αξίας ως κριτήριο».
  • «Η ενίσχυση δαπανών για την αγορά μονάδων που έχει παύσει η λειτουργία τους είναι σε αντίθεση με την ορθή αναπτυξιακή πρακτική»,ενώ «ανοίγει την πόρτα για πελατειακές διευθετήσεις».
  • Επισημαίνουν πως δεν έχει γίνει αξιολόγηση των επιμέρους δραστηριοτήτων σε προηγούμενους νόμους, «με αποτέλεσμα ναεξακολουθούν να ενισχύονται δραστηριότητες με περιορισμένη αποτελεσματικότητα για την οικονομία (φωτοβολταϊκά, ξενοδοχεία μειωμένων προδιαγραφών κ.ά.)».
Οι άλλοι επιχειρηματικοί φορείς
  • Ο ΣΕΤΕ, από την πλευρά του, στο πλαίσιο της ακρόασης φορέων στις αρμόδιες Επιτροπές της Βουλής για τον νέο «αναπτυξιακό νόμο», επισήμανε ότι «ο επενδυτικός αυτός νόμος έχει μια σωστή λογική»,ωστόσο παρατήρησε ότι οι τουριστικές επιχειρήσεις θα «πρέπει να μπουν δίπλα» στις εταιρείες του αγροτοδιατροφικού τομέα και αυτών της υψηλής τεχνολογίας, που φαίνεται να τους δίνει κάτι παραπάνω ο «αναπτυξιακός νόμος», σε σχέση με τα προνόμια που προσφέρει σε άλλους κλάδους, σε σχέση με τους μεγαλοεπιχειρηματίες του Τουρισμού.
  • Ο Σύνδεσμος Εξαγωγέων Βορείου Ελλάδος (ΣΕΒΕ) προτείνει την κατάρτιση «ειδικού αναπτυξιακού σχεδίου για όλες τις εγχώριες και ξένες επενδύσεις». Σε ανάλογη ρότα με τους εγχώριους βιομήχανους, οι εξαγωγείς, ανάμεσα σε άλλα, προτείνουν: Φιλικό επιχειρηματικό και σταθερό επενδυτικό περιβάλλον, το οποίο θα δεσμεύει τις επόμενες κυβερνήσεις ότι θα το εφαρμόσουν για τα επόμενα 20 χρόνια, χωρίς βασικές αλλαγές σε φορολογικό, επενδυτικό και νομικό καθεστώς. Σταθερό μειωμένο φορολογικό συντελεστή επί των κερδών των επιχειρήσεων. Πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης με μειωμένο κόστος χρήματος για τα νέα αναπτυξιακά σχέδια.
  • Ο Σύνδεσμος Ελλήνων Βιομηχάνων Κλωστοϋφαντουργώνεμφανίζεται «διαφοροποιημένος» από τον κεντρικό άξονα άλλων κλάδων της εγχώριας βιομηχανίας, στοχεύοντας, κατά βάση, στην άμεση κρατική ενίσχυση. Σύμφωνα με τους βιομήχανους της κλωστοϋφαντουργίας, ο αναπτυξιακός νόμος δεν θα πρέπει να περιοριστεί στη χορήγηση φορολογικών και άλλων παρεμφερών κινήτρων, αλλά να προβλέπει και χρηματοδοτικές επιδοτήσεις, οι οποίες είναι απολύτως αναγκαίες για την τεχνολογική αναβάθμιση του κλάδου και την ποιοτική βελτίωση της παραγωγής του.
  • Ο Σύνδεσμος Επιχειρήσεων Πληροφορικής και Επικοινωνιών Ελλάδας (ΣΕΠΕ) μετέφερε στη Βουλή την ικανοποίηση του επιχειρηματιών του κλάδου για το γεγονός ότι «για πρώτη φορά υπάρχει σαφής αναφορά στις επιχειρήσεις του κλάδου της τεχνολογίας».

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου