Σελίδες

Translate

Κυριακή 26 Νοεμβρίου 2017

ΚΡΑΤΙΚΟΣ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ 2018 - «ΜΕΣΟΠΡΟΘΕΣΜΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΔΗΜΟΣΙΟΝΟΜΙΚΗΣ ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗΣ 2018 - 2021»


Σηματοδοτούν την έναρξη ενός νέου κύκλου αντιλαϊκής κλιμάκωσης
Με νέα αφετηρία την κατάθεση του κρατικού προϋπολογισμού για το 2018, εγκαινιάζεται ο κύκλος της αντιλαϊκής κλιμάκωσης, με φόντο βέβαια το «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2018 - 2021», όπου και «στοιβάζονται», όλες οι παρεμβάσεις των μνημονίων και μάλιστα με τις διαδοχικές προσθήκες αντιλαϊκών μέτρων.
Το τελικό σχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού προβλέπει, από τη μία, το πολυποίκιλο μπούκωμα των μονοπωλιακών ομίλων με «ζεστό» χρήμα και διάφορα προνόμια και, από την άλλη, την κατακρεούργηση του εργατικού - λαϊκού εισοδήματος, με κλιμάκωση της φοροληστείας και των περικοπών παντός είδους.
Ολα τα στοιχεία είναι άκρως αποκαλυπτικά για το τι σημαίνει για το λαό η υλοποίηση της στρατηγικής για την ανάκαμψη των κερδών των επιχειρηματικών ομίλων: Νέα διόγκωση των ματωμένων πρωτογενών πλεονασμάτων, ένταση της εκμετάλλευσης για τους εργαζόμενους, κλιμάκωση των αναδιαρθρώσεων, του προγράμματος των ιδιωτικοποιήσεων κ.λπ.
Παρεμβάσεις όπως οι παραπάνω αποσκοπούν στην απελευθέρωση «δημοσιονομικού χώρου», που με τη σειρά του «μεταφράζεται» σε διοχέτευση πόρων για το κεφάλαιο, θελκτικών για επενδύσεις, ώστε να πάρει «πόντους» η περιβόητη ανταγωνιστικότητα.
Κάτω από αυτό το πρίσμα μπορεί να «διαβαστεί» και «αξιολογηθεί» ο κρατικός προϋπολογισμός του 2018. Η ταξικότητά του υπέρ του κεφαλαίου συμπληρώνεται από άλλες ρυθμίσεις που εκκρεμούν για την «επόμενη μέρα», όπως η περαιτέρω μείωση των καταβαλλόμενων συντάξεων (από το 2019) και του αφορολόγητου ορίου (από το 2020) ή και ακόμη νωρίτερα σε περίπτωση «αρνητικής απόκλισης» από τους στόχους.
Θυμίζουμε τέλος ότι, σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα που καθορίστηκε από τον πρόεδρο της Βουλής, η συζήτηση στην Ολομέλεια θα ξεκινήσει στις 18 Δεκέμβρη και ο Προϋπολογισμός θα ψηφιστεί στις 22 Δεκέμβρη τα μεσάνυχτα, με ονομαστική ψηφοφορία. Δηλαδή, η κυβέρνηση μεθόδευσε την ψήφιση του αντιλαϊκού προϋπολογισμού με τρόπο που να συμπέσει σχεδόν με την αργία των Χριστουγέννων και να αποφύγει τις αντιδράσεις.
Αύξηση των κερδών για το κεφάλαιο και νέες θυσίες για το λαό
Μεταξύ άλλων προβλέπονται:
  • Για το ΑΕΠ: Σύμφωνα με τον κρατικό προϋπολογισμό, η μεγέθυνση του ΑΕΠ στην ελληνική οικονομία, σε όρους όγκου, θα διαμορφωθεί στο 2,5%, από 1,6% το 2017, ενώ οι νέες επενδύσεις(«ακαθάριστος σχηματισμός παγίου κεφαλαίου») θα ενισχυθούν κατά 11,4% (από 5,1% φέτος), ως αποτέλεσμα του «ευνοϊκότερου επενδυτικού περιβάλλοντος, βάσει των υλοποιούμενων μεταρρυθμίσεων του προγράμματος αλλά και της αυξημένης ζήτησης», όπως αναφέρεται. Σε «τρέχουσες τιμές» το 2018 θα φτάσει σε 184,7 δισ. ευρώ από 178,6 δισ. το 2017. Σε απόλυτα μεγέθη, σε σχέση με φέτος, θα ενισχυθεί κατά 6,1 δισ. ευρώ. Σε σύγκριση με το ΑΕΠ του 2016 (174,2 δισ.) - στη διετία - θα ενισχυθεί κατά 10,5 δισ. ευρώ.
Σε κάθε περίπτωση, η ανάκτηση των ρυθμών του ΑΕΠ προ κρίσης (κατρακύλα 26% από το 2008 μέχρι σήμερα), σύμφωνα με τις τάσεις που διαβλέπει ο ΕSM, θα απαιτήσει ακόμη 20 χρόνια, δηλαδή μέχρι και το 2038, εν μέσω βέβαια των εκτεταμένων αναδιαρθρώσεων σε κλάδους της οικονομίας, της παραγωγής, των ριζικών αλλαγών σε ό,τι αφορά τις παραμέτρους που προσμετρούνται και συνθέτουν το ΑΕΠ (π.χ. επενδύσεις, επίπεδο κατανάλωσης, εργασία, επιχειρηματικά κέρδη κ.ά.).
  • «Πρωτογενή πλεονάσματα»: Το 2018 απογειώνονται στο 3,82% του ΑΕΠ, φτάνοντας στα 7 δισ.ευρώ. Σε σχέση με το 2017 («πλεόνασμα» 4,36 δισ.) καταγράφεται περαιτέρω διόγκωση ύψους 2,64 δισ. ή κατά 65,2%, ως αποτέλεσμα των διαδοχικών μέτρων είτε σε φάση κάμψης είτε σε φάση ανάκαμψης της οικονομικής δραστηριότητας. Εδώ ξεχωρίζει το σφαγείο των κονδυλίων για Υγεία, Πρόνοια, Ασφάλιση, συνολικά για τις κοινωνικές ανάγκες, κατά 1,7 δισ. επιπλέον! Μια συσχέτιση των παραπάνω κομβικών στοιχείων δίνει τρανή απόδειξη ότι ο λαός ματώνει για να επιτευχθούν οι όποιοι θετικοί ρυθμοί ανάπτυξης.
Διογκώνεται η φοροληστεία
Οι άμεσοι φόροι για το 2018 αναμένεται να «αυγατίσουν» πάνω από 400 εκατ., φτάνοντας στα 20,7 δισ. ευρώ. Ειδική βαρύτητα θα έχουν οι έμμεσοι φόροι που φορτώνονται στη λαϊκή κατανάλωση. Συγκεκριμένα, θα φτάσουν τα 27,4 δισ. (από 26,9 δισ. φέτος), με νέα διόγκωση ύψους 500 εκατ. ευρώ. Παράλληλα, οι έμμεσοι φόροι (ΦΠΑ και άλλα χαράτσια) αποτελούν το 56,1% της συνολικής μάζας των φόρων.
Οπως προκύπτει, η διόγκωση της φοροληστείας των λαϊκών στρωμάτων από την άμεση και την έμμεση φορολογία θα φτάσει το 2018 σε περίπου 900 εκατ. ευρώ.
Την ίδια ώρα, η φορολογία στα κάθε είδους «νομικά πρόσωπα» (εταιρείες) προβλέπεται να συνεχίσει σε ρότα μείωσης το 2018 κατά 3,2% και να διαμορφωθεί στα 3,3 δισ., ποσό που αντιστοιχεί μόλις στο 6,9%των άμεσων και των έμμεσων φόρων.
Παράλληλα, η συνολική μάζα των κάθε είδους κρατικών εσόδων αναμένεται στα 54,2 δισ. (από 52,1 δισ. ευρώ φέτος), με διόγκωση ύψους 2,1 δισ. ευρώ!
Οι «φόροι παρελθόντων οικονομικών ετών» (ρύθμιση μέχρι 100 δόσεις κ.ά.) φτάνουν σε 1,7 δισ. ευρώ, ενώ από 1/1/2018 η καθυστέρηση αποπληρωμής έστω και για μία μέρα συνεπάγεται την αποβολή του φορολογούμενου από τη ρύθμιση των 100 δόσεων, ενώ το σύνολο της οφειλής θα γίνεται απαιτητό.
Επιπλέον, με βάση τον υπάρχοντα προγραμματισμό, από το 2020 έρχεται να «δέσει» η περαιτέρω συρρίκνωση του αφορολόγητου ορίου (ακόμη 1% του ΑΕΠ) ή πάνω από 1,9 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση.
«Μερίσματα» στα μονοπώλια
Παράλληλα, οι δαπάνες από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), που θα μοιραστούν σε επιχειρηματικούς ομίλους, διαμορφώνονται σε 6,75 δισ., από τα οποία το 1 δισ. ευρώ προέρχεται από τα έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού (φόρους και χαράτσια που φορτώνονται στις λαϊκές πλάτες) και 5,75 δισ. από τα κονδύλια στήριξης (ΕΣΠΑ κ.ά.) που προωθεί η ΕΕ.
Οπως προκύπτει, τα ποσά που θα δοθούν απευθείας σε επιχειρηματικούς ομίλους φτάνουν στο 3,65% του ΑΕΠ. Την ίδια στιγμή, η μείωση του ΕΚΑΣ (240 εκατ.) αποτελεί μόνο ένα μικρό τμήμα από τις ενισχύσεις που θα δοθούν στα μονοπώλια μέσω του κρατικού προϋπολογισμού.
Μάλιστα, στην εισηγητική έκθεση καταγράφονται και οι κυβερνητικές προτεραιότητες, με βασικό στόχο την ταχεία και πλήρη ενεργοποίηση των πόρων του ΕΣΠΑ 2014 - 2020, αλλά και την ολοκλήρωση όλων των ημιτελών έργων της προηγούμενης προγραμματικής περιόδου 2007 - 2013.
Να σημειωθεί ότι τα ποσά (6,75 δισ.) που θα αποδοθούν μέσω του ΠΔΕ σε επιχειρηματικούς ομίλους βρίσκονται στο υψηλότερο επίπεδο από το έτος 2011. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι για το 2019, την ίδια ώρα που θα ξεκινάει ο νέος κύκλος κατακρεούργησης των συντάξεων, θα απογειωθούν και τα κονδύλια του κρατικού προϋπολογισμού για το ΠΔΕ κατά 250 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με το «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο». Θυμίζουμε ότι η νομοθετική ρύθμιση για το δημοσιονομικό «κόφτη» εξαιρεί ρητά και κατηγορηματικά τις δαπάνες του ΠΔΕ, το οποίο αποτελεί ένα ακόμη αποφασιστικό εργαλείο στήριξης των μονοπωλίων, την ίδια στιγμή που στο στόχαστρο μπαίνουν τα κονδύλια που αφορούν τις λαϊκές ανάγκες.
Παράλληλα, οι προτεραιότητες της κυβερνητικής πολιτικής στον τομέα «οικονομία και ανάπτυξη» είναι βγαλμένες από τα κιτάπια του εγχώριου κεφαλαίου.
Μεταξύ άλλων, το «Μεσοπρόθεσμο Πλαίσιο» δίνει έμφαση στους παρακάτω άξονες:
-- Αναμόρφωση του νόμου για τις «στρατηγικές επενδύσεις», με στόχο, όπως επισημαίνουν, την προσέλκυση άμεσων ξένων επενδύσεων και μεγάλων εγχώριων επενδύσεων και «κατεύθυνση» τα ακόμα περισσότερα προνόμια και διευκολύνσεις για τους επιχειρηματικούς ομίλους.
-- Ολοκλήρωση της «Εθνικής Αναπτυξιακής Στρατηγικής», δηλαδή του νέου «παραγωγικού προτύπου» που ορέγονται ο ΣΕΒ και άλλα τμήματα του κεφαλαίου.
-- Υλοποίηση «στρατηγικού σχεδίου ανάπτυξης και δράσης σε κρίσιμους βιομηχανικούς κλάδους με σημαντική συμβολή στο ΑΕΠ», όπως χαρακτηριστικά τονίζουν, «με πιλότο τον κλάδο της εγχώριας φαρμακοβιομηχανίας».
-- Μεταρρύθμιση για την απλούστευση των επιμέρους διαδικασιών αδειοδότησης των επενδύσεων.
-- Λειτουργία Φόρουμ Αγροδιατροφής - Βιομηχανίας - Τουρισμού, που «θα συνδέει τον τουρισμό με τον πρωτογενή τομέα και τη μεταποιητική βιομηχανία».
-- Χρηματοδότηση από πολυμερείς αναπτυξιακές τράπεζες για την παροχή ρευστότητας σε ελληνικές επιχειρήσεις κ.ά.
Σπάει «κοντέρ» το κρατικό χρέος
Την εκτίναξη του δημόσιου χρέους στα 343 δισ. ευρώ προβλέπει το τελικό σχέδιο του προϋπολογισμού του 2018, από το οποίο προκύπτει ακόμα ότι η κυβέρνηση φιλοδοξεί να δημιουργήσει ταμειακό «μαξιλάρι» ύψους τουλάχιστον 10 δισ. ευρώ, ώστε να διευκολυνθεί η αναζήτηση νέων κρατικών δανείων από τις διεθνείς χρηματαγορές.
Η μάζα του κρατικού χρέους αναμένεται στο 185,7% του ΑΕΠ για το 2018. «1 το κρατούμενο» είναι η αποπληρωμή του κρατικού χρέους, μέσω των «πρωτογενών πλεονασμάτων» που φορτώνουν στις πλάτες του λαού, με περικοπές σε συντάξεις, Πρόνοια, τη φοροληστεία κ.ο.κ., και μάλιστα για μια υπόθεση που αφορά το «βαθμό ελευθερίας» για τη στήριξη των μονοπωλιακών ομίλων, δηλαδή ξεκομμένη από τα λαϊκά συμφέροντα. Ενα δεύτερο ζήτημα είναι η εφαρμογή του Συμφώνου Σταθερότητας της ΕΕ, το οποίο προβλέπει τη διαμόρφωση του κρατικού χρέους στο 60% του ΑΕΠ.
Σύμφωνα με το κεντρικό σενάριο του ΕSM, σε συνδυασμό με τους στόχους για τα πλεονάσματα και τις υποθέσεις για την εξέλιξη του ΑΕΠ, η αναλογία του κρατικού χρέους αναμένεται να υποχωρήσει στα όρια που προβλέπει το Σύμφωνο Σταθερότητας, δηλαδή στο 65,4% το 2060!
Βαρέλι δίχως πάτο
Επιπλέον, σύμφωνα με πληροφορίες, οι υπάρχουσες εκτιμήσεις αναφορικά με το δημοσιονομικό κενό του 2018 - όπως αυτό προκύπτει με βάση την επίτευξη του στόχου για διπλασιασμό των πρωτογενών πλεονασμάτων στο 3,5% του ΑΕΠ - κάνουν λόγο σήμερα για 0,4% του ΑΕΠ ή περισσότερα από 700 εκατ. ευρώ, κάτι που μεταφράζεται και σε επόμενο συμπληρωματικό πακέτο αντιλαϊκών μέτρων, που θα συζητηθεί με τους «θεσμούς» σε επόμενη φάση και με βάση τα οριστικά στοιχεία σχετικά με την απόδοση των αντιλαϊκών μέτρων στο φετινό κρατικό προϋπολογισμό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου